Στο Σταυροδρόμι της εκπαίδευσης και του παραμυθιού

Οι Επιστήμες συνομιλούν με το παραμύθι και συμβάλουν στη διδακτική μέθοδο

Το Κέντρο Μελέτης και Διάδοσης Μύθων και Παραμυθιών διοργανώνει συνάντηση εκπαιδευτικών με θέμα την αξιοποίηση και χρήση του παραμυθιού στην εκπαιδευτική διαδικασία, που θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 10 Μαΐου 2014 από τις 14:30 έως τις 18:30, στην Βιβλιοθήκη του Ιδρύματος Ευγενίδου. Η ημερίδα απευθύνεται μόνο σε εκπαιδευτικούς και στόχο έχει την ανταλλαγή απόψεων αναφορικά με τη χρήση και αξιοποίηση του παραμυθιού στην εκπαιδευτική διαδικασία. «Πώς οι επιστήμες συνομιλούν με το παραμύθι και συμβάλουν στη διδακτική μέθοδο;» Αυτό είναι ένα από τα βασικά ερωτήματα που θα απασχολήσει τους συμμετέχοντες οι οποίοι θα μοιραστούν την δική τους εμπειρία.


Διαβάστε περισσότερα »










Το Πρόγραμμα της συνάντησης χωρίζεται σε τέσσερις περιόδους



Α) Η πρώτη περίοδος περιλαμβάνει την κεντρική εισήγηση της συνάντησης από την κα Σμαράγδα Μανταδακη-Παπαδοπούλου, Λογοτέχνη- Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Διδακτικής της Νεοελληνικής Γλώσσας με θέμα:
ΤΟ ΠΑΡΑΜΥΘΙ ΩΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΟ ΜΕΣΟ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ: ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΕΣ ΚΑΙ ΠΡΟΟΠΤΙΚΕΣ
Το παραμύθι ως παραδοσιακή τέχνη αλλά και ως πανανθρώπινο φαινόμενο στην ιστορία της ανθρωπότητας χρησιμοποιήθηκε και χρησιμοποιείται στο θεσμό της εκπαίδευσης για την έρευνα, τη γνώση, την αισθητική καλλιέργεια και την παιδαγωγική του αξία. Με άλλα λόγια το παραμύθι αποτελεί εφαλτήριο πολλών εκπαιδευτικών στόχων στην εκπαίδευση είτε αυτό προβλέπεται από το εκάστοτε αναλυτικό πρόγραμμα του Υπουργείου παιδείας είτε αποτελεί ένα ευρύ πεδίο άντλησης ιδεών για εκπαιδευτικές δραστηριότητες σε όλα τα γνωστικά αντικείμενα με αφορμή την έμπνευση, τη φαντασία αλλά και τη βαθιά γνώση της λαϊκής παράδοσης στην οποία μυείται ο εκπαιδευτικός προκειμένου να δίνει λύσεις σε σύνθετα προβλήματα της καθημερινότητάς του.

Όπως προκύπτει από πολλές μελέτες τα παραμύθια χρησιμοποιούνται δεθνώς αλλά και στη χώρα μας σε διαπολιτισμικά σχολεία, σε ειδικά σχολεία, σε γενικά σχολεία αλλά και σε ειδικότητες και γνωστικά αντικείμενα της εκπαίδευσης όπως η γλώσσα, τα μαθηματικά, η ιστορία, η θρησκειολογία , η πολιτική αγωγή. Θα μπορούσαμε να διδάξουμε πληροφορική μέσα από τα παραμύθια, γεωγραφία, ιστορία; Οι απαντήσεις δίνονται συχνά από τους ίδιους του εκπαιδευτικούς αλλά και σε πειραματικές εφαρμογές που αναδεικνύουν, όπως θα έχουμε την ευκαιρία να εξετάσουμε το παραμύθι σε μία διδακτική μέθοδο χρήσιμη στην πολυσύνθετη εποχή μας όσο ποτέ άλλοτε.

Β) Η δεύτερη περίοδος περιλαμβάνει αφηγήσεις παραμυθιών τα οποία έχουν επιλεγεί από την κα Εμμανουέλα Κατρινάκη, Δρ.Κοινωνικής Ανθρωπολογίας μέλος της ερευνητικής ομάδας επεξεργασίας και δημοσίευσης του Καταλόγου Ελληνικών Παραμυθιών του Γ. Μέγα. Η επιλογή έχει γίνει με διαφορετικά κριτήρια για το κάθε παραμύθι και στόχο έχει την ανάπτυξη ερωτημάτων προς περαιτέρω συζήτηση.
Παραμύθια: Ο δρακοντοκτόνος (AT 300-301), Ο Δεκατρείς (ΑΤ 327 Β), Ο Μισοκωλάκης (ΑΤ 327 C), Η έξυπνη Μυλωνού (νουβέλα, AT875), Ο βαφτισιμιός του βασιλιά (AT 531)
Αφήγηση: Γιώργος Ευγενικός, Σοφήλια Τσορτέκη, Κάτια Καντούρη, Ηλίας Γιαννικόπουλος, Γιώργος Λάιος.

Γ) Στην τρίτη περίοδο οι συμμετέχοντες θα χωριστούν σε τέσσερις ομάδες εργασίας με διαφορετικούς θεματικούς άξονες η κάθε μία. Στο πλαίσιο της κάθε ομάδας οι συντονιστές θα πραγματοποιήσουν τις αρχικές εισηγήσεις, θα ακολουθήσουν εισηγήσεις από τους συμμετέχοντες εκπαιδευτικούς και στη συνέχεια θα γίνει διάλογος.

Θεματικοί άξονες

Γλώσσα και Λογοτεχνία
Εισηγητές-Συντονιστές:
Νάνσυ Στάμογλου, Φιλόλογος, υπ.Δρ Διδακτικής Νεοελληνικής Λογοτεχνίας
Γιώργος Ευγενικός, Αφηγητής παραμυθιών. Ηθοποιός, Εκπαιδευτής προγραμμάτων Δια Βίου Μάθησης,

Δημιουργία και έκφραση
Εισηγητές-Συντονιστές:
Εμμανουέλλα Κατρινάκη, Φιλόλογος, Δρ. Κοινωνικής Ανθρωπολογίας
Σπύρος Πετρίτης Εκπαιδευτικός υπ.Δρ Θεατρολογίας


Θετικές επιστήμες
Εισηγήτριες- Συντονίστριες:Ναυσικά Καψαλά, Βιολόγος, υπ.Δρ Διδακτικής Βιολογίας, Αφηγήτρια παραμυθιών.
Αννα Σταματούκου, Φυσικός, Αφηγήτρια παραμυθιών.


Ειδική αγωγή
Εισηγητής-Συντονιστής:Παναγιώτης Παπαϊωάννου Δάσκαλος Ειδικής Αγωγής.



Δ) Η τέταρτη περίοδος θα περιλαμβάνει την παρουσίαση στην ολομέλεια των αποτελεσμάτων των συζητήσεων που θα έχουν πραγματοποιηθεί στους τέσσερεις θεματικούς άξονες από την κάθε ομάδα εκπαιδευτικών. Θα παρουσιαστούν οι προτάσεις εκπαιδευτικής αξιοποίησης του παραμυθιού όπως προέκυψαν τόσο από ήδη επιτυχημένες εφαρμογές όσο και από το διάλογο που προηγήθηκε στο πλαίσιο της κάθε ομάδας. Θα ακολουθήσει διάλογος με το σύνολο των συμμετεχόντων και καταγραφή γενικών συμπερασμάτων, σκέψεων και προτάσεων για την πολλαπλή χρήση και αξιοποίηση του παραμυθιού στην εκπαιδευτική διαδικασία


Η Ταυτότητα της συνάντησης


Χρόνος: Σάββατο 10 Μαΐου 2014 από τις 14:30 έως τις 20:00

Τόπος: Βιβλιοθήκη του Ιδρύματος Ευγενίδου (Πληροφορίες για την πρόσβαση μπορείτε να λάβετε ΕΔΩ)

Απευθύνεται: Σε εκπαιδευτικούς
Αριθμός συμμετεχόντων: 50 (Για πρακτικούς λόγους δεν θα υπάρξει η δυνατότητα υπέρβασης του αριθμού συμμετεχόντων)

Αιτήσεις συμμετοχής: Οι ενδιαφερόμενοι θα πρέπει να συμπληρώσουν και να υποβάλουν ηλεκτρονικά τη φόρμα συμμετοχής που θα βρούνε εδώ

Κατοχύρωση θέσης:
Ο αριθμός των συμμετεχόντων είναι περιορισμένος, μόνο 50 εκπαιδευτικοί, κατά συνέπεια θα τηρηθεί η σειρά προτεραιότητας. Θα προτιμηθούν εκπαιδευτικοί με εμπειρία στην αξιοποίηση και χρήση του παραμυθιού στην εκπαιδευτική τους διαδικασία. Η κατοχύρωση της θέσης γίνεται μετά τη θετική απάντηση του «Κέντρου» η οποία θα σταλεί μέσω e-mail. μαζί με την πρόσκληση συμμετοχής.

Δεν υπάρχει κόστος συμμετοχής

Προθεσμία κατάθεσης αιτήσεων: 27/4/2014

Αίτηση εγγραφής: Για να συμπληρώσετε την αίτηση εγγραφής και να την υποβάλετε πατήστε εδώ

Βεβαιώσεις: Στους συμμετέχοντες θα δοθεί βεβαίωση συμμετοχής αποκλειστικά και μόνο με την παρακολούθηση και των τεσσάρων περιόδων της συνάντησης.

Επιστημονική υπεύθυνη διοργάνωσης: Μαρία Βραχιονίδου, Δρ. Λαογραφίας, Αφηγήτρια παραμυθιών.


Βιογραφικά Εισηγητών - Συντονιστών 

(Με αλφαβητική σειρά)


Μαρία Βραχιονίδου 
Γεννήθηκε και μεγάλωσε στη Θεσσαλονίκη. Είναι γλωσσολόγος (απόφοιτη του ΑΠΘ), κοινωνική ανθρωπολόγος (διδάκτορας του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων) και αφηγήτρια (απόφοιτη της Σχολής Αφηγηματικής Τέχνης του Κέντρου Μελέτης και Διάδοσης Μύθων και Παραμυθιών). Από το 1999 εργάζεται στο Κέντρο Ερεύνης των Νεοελληνικών Διαλέκτων και Ιδιωμάτων της Ακαδημίας Αθηνών. Από το 2010 έχει αρχίσει να ασχολείται με την έρευνα και τη θεωρητική μελέτη της αφήγησης και παράλληλα έχει λάβει μέρος σε πολλές, ατομικές και ομαδικές, παραστάσεις αφήγησης, στην Ελλάδα και το εξωτερικό (π.χ. «Ιστορίες για αβγά», ατομική αφήγηση, Απρίλιος 2012, Μουσείο Ιστορίας Πανεπιστημίου Αθηνών/ «Λημνιάδες», ομαδική τρίγλωσση αφήγηση, Οκτώβριος 2011, Φεστιβάλ Raccontamiunastoria, Ρώμη –Ιταλία, «Η θάλασσα ταξιδεύει με τα παραμύθια και τα παραμύθια ταξιδεύουν στη θάλασσα», ατομική αφήγηση και εισήγηση, 9η Γιορτή Παραμυθιών, Κέα, Ιούλ. 2011 κ.ά.). Επίσης είναι επιστημονική σύμβουλος του Κέντρου Μελέτης και Διάδοσης Μύθων και Παραμυθιών. 

Γιώργος Ευγενικός
Γεννήθηκε στον Πειραιά. Σπούδασε στην Ανωτέρα Δραματική σχολή του Θεάτρου Τέχνης - Καρόλου Κουν. Είναι αφηγητής, επιμελείται παραστάσεις αφήγησης, σχεδιάζει και υλοποιεί σε όλη την Ελλάδα, εκπαιδευτικά προγράμματα για ενήλικες και παιδιά, με θεματικούς άξονες το παραμύθι και την αφηγηματική τέχνη. Είναι δάσκαλος και διευθυντής της “Σχολής Αφηγηματικής Τέχνης” στην Αθήνα. Αφηγείται ιστορίες από τη λαϊκή προφορική παράδοση, τη μυθολογία, ιστορίες βιωματικές και μαρτυρίες από τη σύγχρονη εποχή. Με τις ιστορίες του έχει ταξιδέψει στην Ελλάδα, και το εξωτερικό. Έχει αφηγηθεί σε Φεστιβάλ, Μουσεία, Βιβλιοθήκες, Λέσχες αφήγησης, Σχολεία, Ιδρύματα, στο Ραδιόφωνο την Τηλεόραση κ.αλ. Από το 1988 έως σήμερα έχει παίξει ως ηθοποιός, σε πλήθος θεατρικών παραστάσεων σε θέατρα όλης της Ελλάδας και του Εξωτερικού. Το 1997 τιμήθηκε με το βραβείο ερμηνείας στο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Το 2000 εντάχτηκε στο εκπαιδευτικό δυναμικό του ΚΕΘΕΑ ως επιμορφωτής θεάτρου της θεραπευτικής κοινότητας “Νόστος” λαμβάνοντας παράλληλα εκπαιδευτική κατάρτιση για την εκπαίδευση ειδικών ομάδων. Εμπνευστής της «Γιορτής Παραμυθιών» η οποία γεννήθηκε ως ιδέα το 2002 και συνέβαλε τα επόμενα χρόνια στην αναβίωση της αφήγησης ανοίγοντας νέες προοπτικές στην αφηγηματική τέχνη στην Ελλάδα. Το 2005 πήρε την πρωτοβουλία να φέρει σε επαφή ανθρώπους των τεχνών και των γραμμάτων από όλο τον κόσμο, με στόχο την συσπείρωση των δυνάμεων υπό την σκέπη ενός φορέα ο οποίος θα συμβάλλει στη διάσωση και διάδοση της παράδοσης, των ελληνικών μύθων, των θρύλων και των παραμυθιών. Αποτέλεσμα αυτής της πρωτοβουλίας ήταν η ίδρυση του «Κέντρου Μελέτης και Διάδοσης Μύθων και Παραμυθιών» στο οποίο είναι καλλιτεχνικός υπεύθυνος. Διετέλεσε μέλος του Steering Group του ευρωπαϊκού οργανισμού Federation of European Storytelling (FEST) Blogspot



Σπύρος Πετρίτης

Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1978. Την πρώτη επαφή του με το λαϊκά παραμύθι και την τέχνη γενικότερα την είχε σε πολύ μικρή ηλικία, χάρη στον Λάκωνα παππού του Τάκη, ο οποίος συνήθιζε να του αφηγείται λαϊκά παραμύθια και θρύλους, αλλά και να του παρουσιάζει αυτοσχέδιες παραστάσεις θεάτρου σκιών τα καλοκαίρια στο Λουτράκι. Η επαφή αυτή διατηρήθηκε χάρη σε ορισμένες “φωτισμένες” εκπαιδευτικούς στην δευτεροβάθμια εκπαίδευση, που του μετέφεραν την αγάπη για το θέατρο και την λογοτεχνία.
Είναι πτυχιούχος του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών της Φιλοσοφικής Σχολής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών από το 2001, ενώ από το ίδιο έτος διδάσκει επίσης το μάθημα της Θεατρικής Αγωγής σε δημόσια δημοτικά σχολεία και άλλα μαθήματα της ειδικότητάς του σε δημόσια και ιδιωτικά ΙΕΚ, καθώς και στην Σχολή Ξεναγών Αθήνας του ΟΤΕΚ και σε άλλους δημόσιους και ιδιωτικούς εκπαιδευτικούς φορείς. Έχει παρουσιάσει εισηγήσεις και έχει συντονίσει εργαστήρια σε συνέδρια και επιμορφωτικά σεμινάρια, ενώ κείμενά του έχουν δημοσιευτεί στο διαδίκτυο, σε πρακτικά συνεδρίων, σε επιστημονικά και σε λογοτεχνικά περιοδικά καθώς και στην εβδομαδιαία εφημερίδα "Εποχή". Σήμερα εκπονεί την διδακτορική του διατριβή με θέμα την "πρόσληψη του θεάτρου του παραλόγου στην Ελλάδα", ενώ έχει επίσης συμμετάσχει σε άλλα ερευνητικά προγράμματα και σχετικές ομάδες εργασίας με θέματα σχετικά με τον πολιτισμό και την εκπαίδευση. Έχει ασχοληθεί με το λαϊκό παραμύθι τόσο θεωρητικά, για την εκπόνηση της διπλωματικής εργασίας του Α' κύκλου του μεταπτυχιακού προγράμματος του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών του ΕΚΠΑ, όσο και πρακτικά, μέσω του σχεδιασμού και της εφαρμογής Πολιτιστικών Προγραμμάτων στα σχολεία όπου έχει υπηρετήσει ως αναπληρωτής/ωρομίσθιος εκπαιδευτικός. Κατά το τρέχον σχολικό έτος είναι αναπληρωτής εκπαιδευτικός στο 5ο και το 8ο Δημοτικό Σχολείο Γλυφάδας. Έχει διατελέσει στο παρελθόν πρόεδρος και αντιπρόεδρος του ΔΣ του Πανελλήνιου Επιστημονικού Συλλόγου Θεατρολόγων. Είναι επίσης μέλος του Δικτύου για το Θέατρο στην Εκπαίδευση, του Ελληνικού Κέντρου του Διεθνούς Ινστιτούτου Θεάτρου, δημιουργός του ιστολογίου spetrit.blogspot.com και συν-δημιουργός του ιστολογίου http://teacherinlove.weebly.com/


Ναυσικά Καψαλά

Είναι Βιολόγος και αφηγήτρια. Προπτυχιακά επέλεξε την κατεύθυνση: «Μοριακή Βιολογία, Γενετική και Βιοτεχνολογία» και εκπόνησε πτυχιακή εργασία στην Ανοσοβιολογία, ενώ έχει εργαστεί και σε εργαστήριο Κυτταρικής Βιολογίας στην Ουτρέχτη, στα πλαίσια του προγράμματος ανταλλαγής φοιτητών Erasmus. Η μεταπτυχιακή της ειδίκευση είναι στις Σύγχρονες τάσεις στηΔιδακτική των Βιολογικών Μαθημάτων και τις Νέες Τεχνολογίες. Σήμερα εκπονεί διδακτορική διατριβή στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Αθηνών με θέμα «Η αφήγηση ως εκπαιδευτικό εργαλείο στη διδασκαλία της βιολογίας», και διδάσκει Βιολογία Γενικής Παιδείας Γ΄ Λυκείου στο Κοινωνικό Φροντιστήριο του Δήμου Ζωγράφου. Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα εστιάζονται στην αναζήτηση αποτελεσματικών μεθόδων διδασκαλίας βιολογικών θεμάτων, και στη διάδοση της επιστήμης. Παράλληλα με τις μεταπτυχιακές της σπουδές ολοκλήρωσε το διετή κύκλο μαθημάτων στη «Σχολή Αφηγηματικής Τέχνης» που διοργανώνεται από το «Κέντρο Μελέτης και Διάδοσης Μύθων και Παραμυθιών» και παρακολούθησε το εκπαιδευτικό πρόγραμμα "MYTHOS" (σύμπραξη Grundvig αφηγηματικών φορέων πέντε ευρωπαϊκών χωρών) με θέμα την πολύγλωσση αφήγηση και την καλλιτεχνική διερμηνεία. Συνδυάζει τις δύο της αγάπες, την επιστήμη και την αφήγηση, στα πλαίσια καλλιτεχνικών, εκπαιδευτικών και ακαδημαϊκών δράσεων. Αφηγείται στα ελληνικά και στα αγγλικά μύθους, παραμύθια, βιωματικές και επιστημονικές ιστορίες και έχει συμμετάσχει σε καλλιτεχνικές και εκπαιδευτικές εκδηλώσεις καθώς και σε φεστιβάλ αφήγησης στην Ελλάδα και την Ευρώπη.

Εμμανουέλα Κατρινάκη 
Γεννήθηκε το 1968 στο Ηράκλειο της Κρήτης. Σπούδασε ελληνική Φιλολογία στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και έκανε μεταπτυχιακές σπουδές στην Κοινωνική Ανθρωπολογία στην Ecole des Hautes Etudes en Sciences Sociales, στο Παρίσι, με υποτροφία του ΙΚΥ. Ειδικεύτηκε στη μελέτη των παραμυθιών της προφορικής παράδοσης και το 2004 υποστήριξε τη διδακτορική της διατριβή, με θέμα τον κανιβαλισμό στα ελληνικά μαγικά παραμύθια. Το βιβλίο αυτό εκδόθηκε το 2008 από την Φινλανδική Ακαδημία Επιστημών στη σειρά Folklore Fellows Communications. Από το 1995 εντάχθηκε σε ερευνητικό πρόγραμμα του Ιστορικού Αρχείου Ελληνικής Νεολαίας (ΙΑΕΝ) του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών, με στόχο τη μελέτη, επεξεργασία και δημοσίευση του Καταλόγου Ελληνικών Παραμυθιών του Γ. Μέγα, που κατέληξε στην έκδοση 5 τόμων ελληνικών λαϊκών παραμυθιών, σχολιασμένων και καταταγμένων σύμφωνα με το διεθνές σύστημα ταξινόμησης Aarne/Thompson/Uther. Συνεργάζεται με την Εγκυκλοπαίδεια του Παραμυθιού της Ακαδημίας Επιστημών του Göttingen (Enzyklopädie des Märchens), έχει δημοσιεύσει άρθρα σε διεθνή περιοδικά και σε συλλογικούς τόμους και έχει συμμετάσχει σε επιστημονικά συνέδρια στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Είναι μέλος της International Society for Folk Narrative Research, του European Research Group for Oral Narratives, της Ελληνικής Λαογραφικής Εταιρείας και της Ελληνικής Εταιρείας Εθνολογίας. Έχει διδάξει στο Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας το μάθημα «Το Παραμύθι στην Προσχολική Εκπαίδευση», και έχει εργαστεί ως μεταφράστρια, επιμελήτρια βιβλίων και καθηγήτρια στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Ερευνά θέματα που αφορούν την ερμηνεία και λειτουργία της προφορικής παράδοσης (παραμύθια, θρύλοι, λαϊκές πεποιθήσεις) τους συμβολισμούς των λαϊκών παραμυθιών, την πρόσληψή τους από τα παιδιά και ιδίως τα νήπια, καθώς και τις ψυχοσυναισθηματικές εμπειρίες της παιδικής ηλικίας που ανιχνεύονται στις προφορικές, "μαγικές" αφηγήσεις Είναι παντρεμένη και μητέρα δύο μικρών αγοριών. http://www.childhood.gr



Σμαράγδα Παπαδοπούλου 

Γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη. Σπούδασε στο ΠΤΔΕ του ΑΠΘ κι έκανε μεταπτυχιακές σπουδές στις ΗΠΑ. Εκεί εκπαιδεύτηκε στη Διδασκαλία και Μάθηση της Γλώσσας για το Δημοτικό Σχολείο. Το 1998 ανακηρύχτηκε διδάκτωρ του ΠΤΔΕ στο ΑΠΘ με θέμα την δημιουργική γραφή με παιδιά του δημοτικού σχολείου. Έχει πάρει μέρος ως εισηγήτρια σε συνέδρια για τη γλώσσα και τη λογοτεχνία και έχει δημοσιεύσει σε επιστημονικά περιοδικά και εφημερίδες άρθρα σχετικά με τη διδακτική της γλώσσας και εκπαιδευτικού περιεχομένου. Σήμερα είναι Αναπληρώτρια Καθηγήτρια διδακτικής της Νεοελληνικής Γλώσσας στο Π.Τ.Δ.Ε., στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων. Επιστημονικά βιβλία της είναι: "Η ολική γλώσσα" (Τυπωθήτω), "Η συναισθηματική γλώσσα" (Τυπωθήτω), "Η μάθηση της ορθογραφίας" (Μεταίχμιο), "Η κοινωνιοσυναισθηματική διδασκαλία της γλώσσας μέσα από το παιδικό ρεαλιστικό μυθιστόρημα (Μεταίχμιο), Η Ευγλωττία της Μητρικής Γλώσσας: Η Συμβολή του Dante Alighieri στη Διδακτική των Ζωντανών Γλωσσών, (Τυπωθήτω), " Η ιστορία των 8 αστεριών" (Τυπωθήτω),Παραμύθι με εκπαιδευτικό οδηγό, Μην Κλαις κοριτσάκι, παραμύθι με εκπαιδευτικό οδηγό (Αρμός). Επίσης, η Σμαράγδα Παπαδοπούλου εκδίδει τα λογοτεχνικά της βιβλία με το ψευδώνυμο Σμαράγδα Μανταδάκη. Λογοτεχνικά έργα της: "Το κάλεσμα" (Αρμός), "Η μυστική βιβλιοθήκη της Αλεξάνδρειας" (Αρχέτυπο), «Παραμύθια από τον Ηρόδοτο», (Απόπειρα), "Το παραμύθι της Ασπροπαπουτσίτσας" (Καστανιώτης), Η Κόρη του Ηριδανού, (Αρμός), «Ο Πρώτος Θάνατος του Πυθαγόρα»(Αρμός),«Ιστορίες από τα αρχαία χρόνια»(Μεταίχμιο) κ.ά.


Παναγιώτης Παπαϊωάννου

Συνταξιούχος δάσκαλος Ειδικής Αγωγής, με μετεκπαιδεύσει στην Ειδική Αγωγή. Εργάστηκε σε σχολεία του Νομού Ημαθίας και για πολλά έτη στο Ειδικό Δημοτικό Σχολείο Βέροιας, όπου διετέλεσε (για 15 χρόνια) διευθυντής, με πλήθος δραστηριοτήτων όπου προσπάθησε να αναδείξει τα προβλήματα των ΑμΕΑ και να συνδέσει το σχολείο με την κοινωνία. Ασχολείται με τη φωτογραφία, τη λαογραφία, τα παραμύθια, τη φύση (ιδιαίτερα του Κάτω Ολύμπου) και τις κατασκευές. Είναι Ιδρυτικό μέλος και αντιπρόεδρος του Δ.Σ. του Κέντρου Μελέτης και Διάδοσης Μύθων και Παραμυθιών. Για πολλά - πολλά χρόνια μέλος του Δ.Σ. του Μορφωτικού Εκπολιτιστικού Συλλόγου Απανταχού Καλλιπευκιωτών «Η ΠΑΤΩΜΕΝΗ» και βασικός συνεργάτης της εφημερίδας «Η ΩΡΑΙΑ ΚΑΛΛΙΠΕΥΚΗ», όπου αρθρογραφεί από το 1981 και βασικός συνεργάτης του Φεστιβάλ Αφήγησης Ολύμπου. Ζει στη Βέροια και στην Καλλιπεύκη (περισσότερο τους θερινούς μήνες) όπου φιλοδοξεί να δημιουργήσει προσωπική λαογραφική συλλογή και να αναδείξει σε ενιαίο χώρο τη χλωρίδα του Κάτω Ολύμπου. Πιστεύει δε πως: «Όλοι και όλα σ’ αυτόν τον κόσμο κάτι κάνουν και κάποια αξία έχουν, ακόμη κι ένα σταματημένο ρολόι, δείχνει δυο φορές το εικοσιτετράωρο τη σωστή ώρα».

Αννα Σταματούκου
Γεννήθηκε στη Ρόδο και μεγάλωσε στη Χαλκίδα. Απόφοιτος του τμήματος Φυσικής της σχολής Θετικών Επιστημών του Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Απόφοιτος της Σχολής Αφηγηματικής Τέχνης του Κέντρου Μελέτης και Διάδοσης Μύθων και Παραμυθιών με δάσκαλους της τους: Σύλβια Βενιζελέα, Κατερίνα Βλάχου, Γιώργο Ευγενικό, Ανθή Θάνου, Μάνια Μαράτου). Έχει παρακολουθήσει σεμινάρια παιδαγωγικών και διδακτικής της Φυσικής με θέμα την εποικοδομητική διδασκαλία στη Β/θμια Εκπαίδευση. Παρακολούθησε βιωματικά εργαστήρια για επιμόρφωση εκπαιδευτικών στην αφήγηση. Διδάσκει φυσική σε μαθητές Γυμνασίου-Λυκείου και εφαρμόζει την αφηγηματική μέθοδο ως εργαλείο διδασκαλίας σε σχολεία, με σκοπό την ανάπτυξη κινήτρων, ώστε οι μαθητές να ασχοληθούν με τις Θετικές Επιστήμες. Αφηγείται τη ζωή και το έργο μεγάλων επιστημόνων (Μαρία Κιουρί, Ισαάκ Νεύτων), έτσι ώστε οι μαθητές να αντιληφθούν την επιστημονική διαδικασία και να καταλάβουν την πραγματικότητα που βρίσκεται πίσω από τις εξισώσεις των φυσικών νόμων. Μέλος της ομάδας "Μύθος" (2012-13) του Κέντρου Μελέτης και Διάδοσης Μύθων και Παραμυθιών με το οποίο έχει συνεργαστεί σε Φεστιβάλ, εκπαιδευτικά προγράμματα εκδηλώσεις αφήγησης καθώς και στο Ευρωπαϊκό πρόγραμμα δια βίου μάθησης GRUNDTVIG με θέμα την πολύγλωσση αφήγηση στη διακρατική συνάντηση αφηγητών,που έγινε στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Beyond the Border, τον Ιούνιο 2012 στην Ουαλία.Έχει πάρει μέρος σε φεστιβάλ, βραδιές αφήγησης, αλλά και σε πολλές εκδηλώσεις, λέγοντας παραμύθια. (Κέντρα ειδικής αγωγής, ομάδες προσωπικής ανάπτυξης, νοσοκομεία, παιδικοί σταθμοί, σχολεία).

Νάνσυ Στάμογλου 
Γεννήθηκε στην Αθήνα. Είναι υποψήφια διδάκτωρ του Πανεπιστημίου του Birmingham, Ηνωμένου Βασιλείου, στη Νεοελληνική Φιλολογία. Η έρευνά της εστιάζει στη διδασκαλία της νεοελληνικής λογοτεχνίας στην ελληνική δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Στο ίδιο πανεπιστήμιο ολοκλήρωσε τις μεταπτυχιακές της σπουδές (Master of Philosophy), με υποτροφία του ΙΚΥ. Σπούδασε στο Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία και στο Τμήμα Φιλολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής με κατεύθυνση τη Μεσαιωνική και Νεοελληνική Φιλολογία του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών. Έχει, επίσης, εξειδικευτεί στην εκπαίδευση τυφλών και μερικώς βλεπόντων μαθητών. Ως μέλος του Κέντρου Έρευνας και Τεκμηρίωσης Ενταξιακών Προγραμμάτων του Πανεπιστημίου Αθηνών, έχει σχεδιάσει εκπαιδευτικό υλικό για τα μαθήματα της Νεοελληνικής Γλώσσας και των Αγγλικών στο Δημοτικό και στο Γυμνάσιο για μαθητές με προβλήματα όρασης και έχει εκπονήσει έρευνα για τη διδασκαλία παραμυθιών με ανάπηρους ήρωες (υπό δημοσίευση). Έχει δημοσιεύσει άρθρα της σε ελληνόφωνα και αγγλόφωνα ακαδημαϊκά περιοδικά σχετικά με το λογοτεχνικό κανόνα και τη διδασκαλία της λογοτεχνίας στην Ελλάδα ιστορικά, ενώ συμμετέχει τακτικά με εισηγήσεις σε επιστημονικά συνέδρια στην Ελλάδα και στην Αγγλία.
Με την αφήγηση συναντήθηκε αρχικά πειραματικά, όταν οργάνωσε και υλοποίησε προγράμματα φιλαναγνωσίας για παιδιά στη Δημοτική Βιβλιοθήκη Δάφνης (2005-2006). Εκεί αφηγήθηκε παραμύθια, άλλοτε μόνη της και άλλοτε με την Ιφιγένεια Κακριδώνη. Το 2008 διασταυρώθηκε με τη Σχολή Αφηγηματικής Τέχνης. Στα πλαίσια της μαθητείας της στη Σχολή, αφηγήθηκε παραμύθια για παιδιά στη Θεσσαλονίκη και στην Αθήνα και για ενήλικες στο Μουσείο Νεώτερης Κεραμεικής, όπου παρουσίασε την πτυχιακή της «Ο Ήλιος και το Φεγγάρι: το φως και το σκοτάδι της αφήγησης» το 2010. Ως απόφοιτη της Σχολής, αποτέλεσε μέλος της δράσης «Παραμυθάδες των Αθηνών», ενός πολυμελούς σχήματος αφηγητών-αποφοίτων της Σχολής, με στόχο την μη-κερδοσκοπική προσφορά αφηγήσεων σε συγκεκριμένες πληθυσμιακές ομάδες. Η ίδια αφηγήθηκε στο Κέντρο Εκπαίδευσης και Αποκατάστασης Τυφλών στην Καλλιθέα. Είναι μέλος της Εταιρείας Nεοελληνικών Σπουδών της Αγγλίας και της Αμερικής, του Κέντρου Μελέτης και Διάδοσης Λαϊκών Μύθων και Παραμυθιών και πιστοποιημένο μέλος της Ακαδημίας Ανώτερης Εκπαίδευσης του Ηνωμένου Βασιλείου.


Βιογραφικά αφηγητών
(Με αλφαβητική σειρά)


Ηλίας Γιαννικόπουλος

Γεννήθηκε στην Αθήνα. Σπούδασε οικονομικά στο πανεπιστήμιο Μακεδονίας και στο πανεπιστήμιο του Freiburg στη Γερμανία. Έχει Master από το πανεπιστήμιο της Αθήνας στην φιλοσοφία και την ιστορία της επιστήμης. Κατά την διαδρομή του συναντήθηκε με το Κέντρο Μελέτης και Διάδοσης Μύθων και Παραμυθιών και αποφοίτησε από τη Σχολή Αφηγηματικής Τέχνης. Εργάστηκε σε πολλές επιχειρήσεις σε διάφορες θέσεις. Τα τελευταία χρόνια είναι ελεύθερος επαγγελματίας και εργάζεται σαν σύμβουλος επιχειρήσεων. Έχει αφηγηθεί σε παιδιά και ενήλικες σε μουσεία, βιβλιοθήκες και πολιτιστικούς χώρους. Έχει λάβει μέρος σε εργαστήρια αφήγησης στα ελληνικά αλλά και σε πολύγλωσσες αφηγήσεις. Έχει συμμετάσχει ως αφηγητής στη Γιορτή Παραμυθιών της Κέας. 

Κάτια Καντούρη
Εκπαιδευτικός και αφηγήτρια. Γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη. Τελείωσε την Παιδαγωγική Σχολή του Α.Π.Θ. και στη συνέχεια έζησε στη Γαλλία. Μετεκπαιδεύτηκε στη μουσειολογία και ασχολήθηκε με το θέατρο. Όταν επέστρεψε στην Ελλάδα για να εργαστεί ως νηπιαγωγός, συνάντησε το παραμύθι. Το 2010 αποφοίτησε από τη Σχολή Αφηγηματικής Τέχνης, του Κέντρου Μελέτης και Διάδοσης Μύθων και Παραμυθιών. Μέλος του "Κέντρου Μελέτης", συμμετείχε στη διεξαγωγή της Γιορτής Παραμυθιών στην Κέα (2007 – 2011). Στην Ελλάδα έχει πάρει μέρος στην 5η – 10η Γιορτή Παραμυθιών (Κέα, 2007 - 2012), στην 6η Έκθεση Εικαστικών Τεχνών και Φωτογραφίας (Πέραμα 2012), στο 1ο Παιδικό Φεστιβάλ Λόγου, Έκφρασης και Δημιουργίας (Αθήνα 2011) και στην 1ο Γιορτή Ιστοριών, Μύθων και Παραμυθιών (Αμάρι, 2011), ενώ στη Γαλλία στο 10o Festival du Conte en Uzège (συμμετοχή στο Trio Éole ως μεταφράστρια, Uzège 2010), στο Festival Epos (Vendôme, 2008) και στις Rencontres à la Cartouchérie, (Paris/Vincennes 2004 – 2006).

Γιώργος Λάιος
Γεννήθηκε και ζει στη Λιβαδειά εργάζεται στο Εθνολογικό Ιστορικό Λαογραφικό Μουσείο Λιβαδειάς και δραστηριοποιείται ως αφηγητής σε όλη την Ελλάδα. Είναι μουσικός παραγωγός στο ραδιόφωνο. Απόφοιτος της Σχολής Αφηγηματικής Τέχνης του Κέντρου Μελέτης και Διάδοσης Μύθων και Παραμυθιών.Έχει πραγματοποιήσει αφηγήσεις σε Φεστιβάλ, Σχολεία, Μουσεία, Βιβλιοθήκες, σε πολυχώρους τέχνης και σε κέντρα ψυχικής υγείας. Ερευνά και καταγράφει στοιχεία της λαϊκής παράδοσης της Βοιωτίας και στοχεύει στην διάδοση τους μέσω της αφήγησης σε ενήλικες αλλά κυρίως σε παιδιά.



Σοφήλια Τσορτέκη

Γεννήθηκε στην Αθήνα.. Είναι Απόφοιτος της Ανωτέρας Δραματικής Σχολής «Εμπρός» Έχει παρακολουθήσει σεμινάρια θεάτρου, αφήγησης παραμυθιού, κουκλοθεάτρου και θεατρικού παιχνιδιού, ενώ ασχολείται με την υλοποίηση εκπαιδευτικών προγραμμάτων σε παιδιά. Είναι Απόφοιτος της Σχολής Αφηγηματικής Τέχνης του «Κέντρου Μελέτης και Διάδοσης Μύθων και Παραμυθιών» (2010) με το οποίο έχει συνεργαστεί στη Γιορτή Παραμυθιών της Κέας ως εθελόντρια και ως αφηγήτρια ( 2006-2012), στο Παιδικό Φεστιβάλ λόγου, έκφρασης και δημιουργίας, (2011, 2012), στην Παγκόσμια ημέρα αφήγησης στο Μουσείο Νεώτερης Κεραμεικής (Αθήνα 2010) στο 1ο Φεστιβάλ Μύθων και Παραμυθιών της Βοιωτίας κ.α.. Ως μέλος της ομάδας "ΜΥΘΟΣ" έχει συμμετάσχει στο "Αίσωπος: τέχνες και επιστήμες" και στα Χριστουγεννιάτικα προγράμματα 2012-2013. Επίσης έχει συμμετάσχει στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα Α.Τ.Τ.Ι.Κ. , Grundtvig «εκπαίδευση και πολιτισμός» που υλοποίησε η Γιορτή Παραμυθιών, ως μια από τις αφηγήτριες της ελληνικής αποστολής στη Δανία. Ως ηθοποιός έχει πάρει μέρος στο Φεστιβάλ Ροές, με την θεατρική ομάδα «Per-theater-formance».




Διοργάνωση: Κέντρο Μελέτης και Διάδοσης Μύθων και Παραμυθιών.